Tématický celek |
Učivo |
Co má žák zvládnout |
Bezpečnost v počítačové učebně
Základy práce s počítačem |
Provozní řád počítačové učebny.
Provozní stav počítače. |
Rozezná provozní stav počítače a podle toho postupuješ v práci.
Pozná nestandardní start/spuštění počítače, v případě nesnází si vyžádá pomoc.
Dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci digitálními zařízeními školy. |
Úvod do digitálního světa
Vyhledávání informací a komunikace |
Virtuální a skutečný svět |
Odlišuje virtuální a skutečný svět a virtuální a skutečnou identitu. |
|
Základní členění - digitální zařízení, digitální data/díla, digitální propojení/sítě, digitální pravidla. |
Odlišuje mezi digitálními zařízeními, digitálními daty, digitálním propojením a digitálními pravidly.
Vypracuje mapu digitálního světa se základním členěním. U každé oblasti uvádí příklady ze života. |
Úvod do digitálních zařízení
Základy práce s počítačem |
Spuštění digitálního zařízení a ukončení práce s ním. |
Rozumí základní posloupnosti kroků, které se dějí při spuštění digitálního zařízení.
Uvědomuje si rizika poškození digitálních zařízení i dat při neodborném postupu během spuštění digitálního zařízení a ukončení práce s ním.
Uvědoměle zapíná digitální zařízení a Ukončuje s ním práci. |
|
Ovládání vstupních a výstupních zařízení |
Podle jasně formulovaných pokynů a s dopomocí si spustí offline či online aplikaci.
Rozumí pokynům, které souvisejí s používáním myši.
Orientuje se na klávesnici, znáš funkci kláves. Píše veškeré znaky české diakritiky a alfanumerické znaky, které jsou znázorněny na klávesnici.
Poradí si s propojením digitální zařízení mezi sebou. |
Úvod do digitálních děl = programy
Základy práce s počítačem
Zpracování a využití informací |
Operační systém + GUI |
Rozumí pojmu operační systém a zkratce GUI.
Orientuje se alespoň v jednom typickém GUI a pojmenuješ jeho běžné ovládací prvky.
Orientuje se v nápovědě a vyhledává v ní informaci.
Odlišuje online a offline aplikace.
Vyplní online formulář. |
|
Offline aplikace |
Sejme obrazovku nebo její část a uloží si ji v podobě obrázku na přenosné digitální zařízení.
Samostatně vyhledá a spustí offline aplikace v GUI. |
|
Online aplikace |
S dopomocí otevře online aplikace pro kreslení obrázků, psaní textu a sestavení tabulek a sestavení prezentace. |
Úvod do digitálního propojení
Základy práce s počítačem
Vyhledávání informací a komunikace |
Internet a intranet.
Identifikace uživatele. |
Vysvětlí rozdíl mezi internetem a intranetem.
Vyjmenuje nezbytné údaje pro identifikaci uživatele a základní pravidla pro nastavení bezpečného hesla.
Uvědomuje si rizika, spojená s prozrazením identifikačních údajů uživatele. |
|
Školní internet/cloud
Internetová a e-mailová adresa
Školní e-mail
Školní chat |
S porozuměním se přihlašuje do školního internetu.
Rozpozná chyby v zápise internetové a e-mailové adresy.
Využívá s porozuměním základní služby školní elektronické pošty a školního chatu spojené s posíláním a přijímáním zpráv. |
|
Školní intranet
Školní server
Osobní složka
Stahování zabalených souborů |
S porozuměním se přihlašuje do školního intranetu.
Podle jasně formulovaných pokynů a s dopomocí stahuje digitální data do své osobní složky.
Podle jasně formulovaných pokynů a s dopomocí rozbalí zabalená data. |
Úvod do digitálních děl = offline data
Zpracování a využití informací
|
Základy ukládání dat
Kořen, složka, soubor |
Odlišuje kořen, složku a soubor.
ovládá vstup do své osobní složky.
udržuje svá data v osobní složce pomocí výchozího správce digitálních dat.
ukládá soubory do osobní složky a následně je otevírá pomocí přidružené aplikace. |
|
Grafický editor |
S porozuměním využívá běžné nástroje pro kreslení bitmapových obrázků v jednoduchém editoru a samostatně nakreslíš jednoduchý obrázek.
Kopíruješ, přesouváš a mažeš části obrázku. |
|
Textový editor |
S porozuměním využívá jednoduché nástroje pro úpravu stylu napsaného textu v jednoduchém editoru a samostatně sepíše text a naformátuje jej.
Kopíruje, přesouvá a maže části textu. |